Kahvijuomat

Kahvista valmistettuja juomia on lukuisia erilaisia. Yhteistä niillä on se, että pääasiassa ne valmistetaan vedestä ja kahvipavuista.

Uutettuja kahvijuomia ovat esimerkiksi suodatinkahvi ja pressopannukahvi. Keitettyjä kahvijuomia ovat perkolaattorikahvi, mokka, turkkilainen kahvi sekä vakuumikahvi. Espresso on oma kahvilajinsa. Maitoa sisältävä kahvit lajitellaan erikseen. Lisäksi on maustetut kahvijuomat, jääkahvit, sekä pikakahvit.

Nykyään perinteisen suodatinkahvin asemaa horjuttaa erilaisten erikoiskahvien suosion lisääntyminen. Erikoiskahveista puhuttaessa tarkoitetaan espressopohjaisia kahvijuomia.

Espresso on juoma josta erikoiskahveja kehitetään. Espresso tehdään laadukkaista pavuista jauhetusta kahvista.

Cappuccino on kahvijuoma jonka pohjana on espresso. Sen lisäksi juomaan tulee vaahdotettua, kuohkeaa maitoa.

Cafe latte on maitokahvi. Se tehdään tuplaespressosta ja höyrytetystä maidosta. Maitoa ei höyrytetä niin paljon kuin cappuccinossa, latten maito pysyy juoksevana.

Latte Machhiato on käytännössä maito kahvilla. Se koostuu suuresta määrästä höyrytetyä maitoa ja yhdestä annoksesta espressoa.

Kahvin terveysvaikutukset

Kahvin sisältö

Kahvi on peräisin kasvista. Se sisältää monia kivennäisaineita sekä vitamiineja. Etenkin magnesiumia, kaliumia ja niasiinia. Yksi kupillinen kahvia ei sisällä juurikaan rasvaa. Musta kahvi sisältää vain pari kilokaloria. Jos kahvi nautitaan maidon, kerman tai sokerin kanssa, ravintoarvot muuttuvat luonnollisestikin niiden mukaan. Kahvi on kiinnostava ruoka-aine ja sitä onkin tutkittu erittäin paljon. Mustana juotu kahvi on 95% vettä. Aina välillä puhutaan kahvin diureettisistä eli nestettä poistavista vaikutuksista. Tämä onkin osittain totta, sillä kahvilla on hetkellinen nestettä poistava vaikutus. Kahvin kohtuullisella käytöllä tällä ei ole juurikaan merkitystä, vain liiallinen kahvin juominen voi aiheuttaa liiallista nestehukkaa.

Kahvi sisältää luontaisesti kofeiinia. Yksi kupillinen suodatinkahvia sisältää noin 80-100 mg kofeiinia.

Kahvin terveysvaikutukset herättävät monia mielipiteitä. On tehty lukuisia tutkimuksia koskien kahvinjuontia ja sen terveysvaikutuksia on pystytty todistamaan. Kahvin juonnissa on kuitenkin syytä muistaa kohtuus. Terveysvaikutukset eivät kasva jos kahvia juo mielin määrin, päinvastoin. Liiallisesta kahvinjuonnista saattaa olla terveydelle haittaa.

Kahvin sisältämä kofeiini piristää. Kahvi saattaa auttaa parantamaan suorituksia urheillessa sekä voi nostaa kipukynnystä. Kahvi kiihdyttää aineenvaihduntaa. Kahvin sisältämä kuitu edistää suolen toimintaa. Painonhallinnan kannalta kahvin juominen on suotuisaa. Kahvi itsessään ei sisällä juuri kaloreita, ja sen juominen hillitsee jonkin verran ruokahalua.

Kahvinjuojilla on havaittu olevan vähemmän diabetesta verrattuna henkilöihin jotka eivät juo kahvia. Säännöllinen kahvinjuonti pienentää maksakirroosin riskiä.

Tutkimuksissa on huomattu kahvin nostattavan jonkin verran verenpainetta, mutta sen vaikutus kestää korkeintaan pari tuntia, joten pitkäaikaista vaikutusta verenpaineeseen kahvin juomisella ei näytä olevan.

Onko kahvilaaduissa eroa?

Vaaleapaahtoinen suodatinkeittimellä valmistettu kahvi on terveyden kannalta paras vaihtoehto. Vaaleapaahtoista on käsitelty tummapaahtoista vähemmän, tämä mahdollistaa antioksidanttien säilymisen. Suodatinkeitin taas on paras valmistusmenetelmä siinä mielessä, että suodatinpaperi kerää kahvista kolesterolia nostattavia aineita.

Mikä määrä kahvia on sopivasti?

Terveyttä edistäviä vaikutuksia katsoessa, sopiva määrä kahvia olisi päivittäin viisi-kuusi kuppia.

Kahvin juominen saattaa aiheuttaa joillekin ihmisille oireita. Jos kärsii esimerkiksi yliherkkyydestä kofeiinia kohtaan, kahvi ei välttämättä ole sopiva vaihtoehto. Yleisimmät haittavaikutukset kahvin juontiin liittyen koskevat juuri kahvin sisältämää kofeiinia. Kofeiinilla on tutkitusti vaikutusta uneen. Kahvin hapokkuus saattaa myös aiheuttaa vatsa- tai suolisto oireita. Kahvia ei tietenkään suositella nautittavan edes terveyssyistä jos se aiheuttaa epämiellyttäviä oireita.

Kahvi ja raskaus

Raskaana oleville on annettu rajoituksia koskien kofeiinia. Raskaana olevan kofeiinin saantisuositus on 200mg päivässä. Tämä tarkoittaisi noin kahta-kolmea kupillista kahvia päivässä, jos lasketaan yhdessä kahvikupillisessa olevan 75-100mg kofeiinia.

Kahvista luopumisen vieroitusoireet

Jos kahvia juo päivittäin paljonkin, saattaa melko helposti syntyä riippuvuus kahvia kohtaan niin henkisellä kuin fyysiselläkin tavalla. Henkinen riippuvuus liittyy pitkälti tapoihin. Kahvi kuuluu olennaisena osana päivän rutiineihin ja tiettyihin tilanteisiin. Jos on aina aloittanut aamunsa kupillisella kahvia, lopettaessa tämän tavan voivat aamut tuntua tyhjiltä vailla totuttua rutiinia. Fyysisiä kahvin vieroitusoireita voivat olla väsymys, päänsärky tai tarkkaavaisuuden heikkeneminen. Fyysiset vieroitusoireet helpottavat muutamassa päivässä. Jos haluaa lopettaa kahvin juonnin ja välttyä vieroitusoireilta, kannattaa lopettaa vähentämällä juomista. Tämä saattaa estää vieroitusoireiden syntymistä.